Producenci
Poradnik

Bagażniki dachowe bazowe

    Niezależnie od tego, czy potrzebujesz przewieźć narzędzia, sprzęt sportowy, czy wakacyjne bagaże, idealnym rozwiązaniem problemu okazuje się bagażnik dachowy

    Istnieje wiele sposobów przewozu bagażu na dachu auta - ograniczniki ładunku, kosze bagażowe, boxy dachowe, uchwyty do sprzętu sportowego.  Aby móc skorzystać  z któregokolwiek z nich, należy najpierw wyposażyć auto w bagażnik bazowy, czyli poprzeczne belki przymocowane do nadwozia za pomocą tzw. stóp.

   Bazowy bagażnik dachowy musi być precyzyjnie dobrany do modelu samochodu. W zależności od konstrukcji dachu, wyróżniamy kilka podstawowych sposobów montażu bagażnika.

 

Podział bazowych bagażników dachowych ze względu na sposób montażu:

- bagażniki montowane na samochodach z tzw. gołym dachem,

- montowane na samochodach wyposażonych w fabryczne punkty montażu,

- bagażniki do montażu na klasycznym relingu dachowym,

- do montażu na relingu zintegrowanym,

- zanikający już rodzaj bagażników do aut wyposażonych w „rynienkę”.

 

    Elementem decydującym o prawidłowym montażu bagażnika na danym modelu samochodu jest stopa, która w większości przypadków musi być dodatkowo wyposażona w kit dopasowujący. Kit ma za zadanie precyzyjnie spasować stopę z miejscem jej montażu  (z krzywizną  dachu, rodzajem i kształtem fabrycznego punktu montażu lub kształtem poprzecznego przekroju relingu dachowego). W zależności od producenta, sama stopa jest albo taka sama dla wszystkich sposobów montażu, albo dla każdego inna.  Poszczególne elementy oferowane są osobno lub w parach albo zestawach np. stopy + kit jako jeden produkt.  Występują też rozwiązania, w których belki wyposażone są w uniwersalne stopy, a dobrać należy tylko kit ( Whispbar, Taurus ).

    Wszystkie elementy należy dobrać do konkretnego modelu auta. W tym celu, najprościej jest skorzystać z konfiguratora bazowych bagażników dachowych. Oprócz stóp i kitów odpowiednio dobrać należy również belki bagażnika.

    

Dobór belek bagażnika dachowego.

     Kolejną istotną kwestią podczas doboru bagażnika do samochodu jest wybór odpowiednich belek (poprzeczek). Większość producentów ma w swojej ofercie kilka wariantów długości.  Producent precyzuje, którego wariantu użyć dla danego modelu auta. Informację na ten temat uzyskamy z konfiguratora bagażników bazowych.

    Nie wolno stosować belek o długości innej niż zaleca producent.

     W większości przypadków użytkownik ma natomiast do wyboru jedną z dwóch opcji materiału i wykonania:

- belki stalowe – najczęściej o przekroju poprzecznym prostokątnym, wykonane z ocynkowanej stali, powleczone gumową otuliną ochronną. Ich zaletą jest niska cena, ale wadą spory ciężar i duże opory powietrza wynikające z kształtu. W tej ostatniej kwestii wyjątkiem są bagażniki firmy CAM, które posiadają owalny przekrój poprzeczny.

-belki aluminiowe – opływowy, aerodynamiczny kształt zapewnia mniejsze opory powietrza, a to przekłada się na komfort podróżowania – bagażnik mniej „szumi” przy wyższych prędkościach. Produkty z najwyższej półki mają przekrój skrzydła. Taki kształt zapewnia bezszelestną pracę bagażnika.

   Istotną cechą belek jest ich obciążalność.  Może ona wynosić od 50 do nawet 100 kg. Kierując się tym parametrem należy jednak pamiętać, że nie tylko belki mają ograniczoną wytrzymałość.  Obciążalność zestawu zależy również od sposobu montażu oraz od modelu samochodu.

 

   Sposoby montażu bazowego bagażnika dachowego:

 

- bagażniki montowane na samochodach z gołym dachem

    W wielu modelach samochodów próżno szukać elementów służących stricte do przytwierdzania stóp bagażnika dachowego. Nie oznacza to jednak, że na takich autach bagażnika zamontować się nie da. Istnieje rodzaj stóp przeznaczony do montażu właśnie na tzw. gołych dachach. Oprócz nielicznych wyjątków, można dopasować bagażnik bazowy do większości tego typu aut. Wyjątkiem są te, w których konstrukcja dachu uniemożliwia bezpieczny montaż bagażnika lub zabrania tego producent auta.

  Stopa tego typu mocowana jest do dachu za pomocą „łapki” chwytającej za jego krawędź ( pod uszczelką drzwi ).  Łapka musi mieć odpowiednią długość wynikającą z odległości między krawędzią dachu a miejscem oparcia stopy oraz kształt zależny od krzywizny krawędzi. Wykonana jest z metalu w gumowej otulinie, która zabezpiecza karoserię przed wgnieceniami i uszkodzeniami lakieru. W miejscu oparcia stopy znajduje się gumowa podkładka, która również musi być odpowiednio ukształtowana, tak aby zapewnić idealne przyleganie do powierzchni dachu. Odpowiednio dobrane do modelu auta „łapka” + podkładka stanowią kit dopasowujący.

 

- bagażniki montowane na samochodach posiadających fabryczne punkty montażu

    Wiele modeli samochodów posiada konstrukcyjne, fabryczne punkty montażu bagażnika dachowego. Najczęściej są one ukryte pod czterema klapkami na dachu, choć zdarza się, że punktów i klapek może być więcej, sześć a nawet osiem w przypadku aut dostawczych. Umożliwia to zastosowanie więcej niż dwóch belek (poprzeczek) bagażnika lub zmniejszenie albo zwiększenie odległości miedzy nimi. W zależności od producenta, klapkę należy wyjąć, otworzyć albo wsunąć pod listwę, w której się znajduje. Uzyskujemy w ten sposób dostęp do punktów mocowania bagażnika.

    Punkt mocowania to najczęściej gwintowany otwór, do którego stopa bagażnika jest przykręcana. Mniej popularnym rozwiązaniem są różnego rodzaju zaczepy lub wypustki, za które stopa „chwyta” za pomocą specjalnych szczęk.

 

 

RELINGI DACHOWE

Samochody typowo rodzinne, takie jak kombi, czy SUV, bardzo często wyposażone są w relingi dachowe służące do montażu bagażnika.

 Rozróżniamy dwa rodzaje relingów dachowych – klasyczne lub zintegrowane.

 

- bagażniki montowane na relingach dachowych klasycznych

    Bagażniki dachowe na relingi klasyczne są, w porównaniu z innymi sposobami montażu, dość uniwersalnymi produktami. Jest to związane z tym, że większość producentów samochodów stosuje relingi o podobnym przekroju poprzecznym, dzięki czemu jeden model bagażnika najczęściej pasuje do wielu modeli aut, ale nie jest to reguła. Czasem niewielka różnica w kształcie przekroju uniemożliwia zastosowanie danego modelu bagażnika dachowego. Ma to związek z długością lub kształtem docisku stopy oraz miejsca, w którym przylega ona do relingu. Istniej także niewielka grupa aut wyposażonych w tzw. gruby reling (znacznie szerszy i dłuższy przekrój poprzeczny). Takie rozwiązanie można spotkać w autach terenowych lub SUV.

 

- bagażniki montowane na relingach dachowych zintegrowanych

    W przypadku relingów zintegrowanych, „poręcze” zastąpiono specjalnie wyprofilowanymi listwami. Idealnie przylegają one do dachu auta tak, że stanowią zintegrowaną całość. Niewielka wysokość listew powoduje, że kiedy nie są używane, wyglądają jak listwy ozdobne.

  Stopy bagażnika dachowego do relingów zintegrowanych wyposażone są w  specjalne szczęki, które zaciskają się na listwie. Profil wewnętrzny szczęk musi być idealnie dopasowany do profilu poprzecznego relingu. W porównaniu z relingami klasycznymi, istnieje tutaj spora różnorodność. Profile relingów w poszczególnych modelach samochodów najczęściej różnią się od siebie. Co za tym idzie niezbędny jest precyzyjny dobór bagażnika dachowego do modelu auta. Nie występuje tu uniwersalność produktów, taka jaka można spotkać w przypadku bagażników do relingów dachowych klasycznych.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl